Centrumgroep Medemblik

Donderdag 01 januari 1970

In de Centrumgroep werken ondernemers en belanghebbenden gedreven samen aan een toekomstbestendig en aantrekkelijk stadscentrum. Leidraad is de uitvoeringsagenda van de centrumvisie Medemblik.

Het is 2025…

De dynamiek van samenwerking is te voelen in het stadscentrum, het kloppend hart van de gemeente Medemblik. Er is vol trots een prachtige, authentieke binnenstad gecreëerd in een nautische en historische ambiance. Gastvrijheid voert de boventoon in de havens, cafés, restaurants en winkels. De eigentijdse evenementen die plaatsvinden, passen bij het nautische en historische karakter van Medemblik. De Medemblikker ondernemers hebben massaal ingezet op nieuwe concepten en co-creatie. Vol trots werken stadshavens, horeca, winkeliers, vastgoed en gemeente samen en sporen elkaar aan met de mooiste ideeën en verhalen. Hoewel er ingetogen wordt gepronkt met de stad Medemblik, is er heel veel trots. Hier heerst een rijk gevoel…

Leden van de Centrumgroep komen iedere zes weken samen en houden dit scenario hoog. In de Centrumgroep werken ondernemers en belanghebbenden gedreven samen aan een toekomstbestendig en aantrekkelijk stadscentrum. Leidraad is de uitvoeringsagenda van de centrumvisie Medemblik. Er zijn al diverse piketpalen geslagen: de pilot-cursus Hostmanship heeft menig deelnemer bewust gemaakt van wat gastvrijheid betekent. Het Stimuleringsfonds voor de stad Medemblik staat op het punt te worden gelanceerd en er wordt een ideeënfabriek opgestart. Kortom: er wordt daadkrachtig gewerkt aan het uitvoeringsprogramma. Om de doelen te behalen, is onderlinge communicatie essentieel.

Johan Blokker

MEVO-voorzitter en eigenaar van woonwinkel Novitaz Johan Blokker maakt deel uit van de Centrumgroep. Hij ziet het belang van communicatie en samenwerken. Zijn ideeën deelt hij graag met ondernemers om het gezamenlijke belang te dienen. Johan Blokker aan het woord:

“Dat er een Centrumgroep in het leven is geroepen vind ik een mooi initiatief. We werken als ondernemers aan een gezamenlijk doel en zijn absoluut op de goede weg met ons stadscentrum. Het compacte centrum en het gratis parkeren zijn een enorme aanwinst. ‘Wat is het hier gezellig’, hoor ik veel gasten zeggen. Ze zijn verrast over de reuring en gezelligheid. Dat mogen we ons veel meer realiseren en uitdragen!

Over het winkelaanbod is men overwegend tevreden, maar ik zie hier heel veel kansen liggen. Ten eerste moet je winkelen veel meer zien als recreëren. Een goede winkelformule is de basis. We mogen trots zijn dat we geen leegstand hebben. Vernieuwend denken en inspelen op behoeften van bezoekers is nodig om van het online winkelen te winnen.

We mogen veel meer inzetten op een passend stadsbeeld. De beleving die je biedt, moet aansluiten bij de identiteit van je stad, dus ga daar creatief mee om. Wat dacht je van een mooie versmarkt in een prachtig authentiek pand. Etaleer daar onze lekkerste streekproducten! Of inzetten op een watersportzaak, niet alleen voor zeilers, maar een breder aanbod. Mijn broer Robert vindt een herenmodezaak een mooie aanvulling, ook die behoefte is er. Kunnen Medemblikker ondernemers in ieder geval hun jasje en dasje gewoon hier kopen.

Naast invulling van de winkelformule is aankleding van je winkelstraten een must. Maak het sfeervol door bijvoorbeeld alle bomen in de Nieuwstraat te verlichten. Kijk naar de Champs Elysee, hoe prachtig is dat! Een beetje grootser denken kan geen kwaad.

Er wordt  wel eens beweerd dat we niks aan zeilers hebben. Maar wij zien het gebied van Novitaz juist enorm uitbreiden. Onze afzet is in heel Nederland, maar ook Duitsland, Engeland en we zijn onlangs nog naar Zwitserland gereden met een leuk vrachtje aan meubelen. Ons aanbod spreekt aan, dat blijkt hieruit. Als voorzitter van de MEVO zeg ik: ‘samen innoveren en doorpakken!’ Dan gaan we de slag winnen.”