Laaggeletterdheid onder klanten én eigen werknemers

Donderdag 01 januari 1970

Nederland kent op dit moment zo’n 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben zij vaak ook moeite met digitale vaardigheden. Veel bedrijven houden daar nog te weinig rekening mee in hun (dagelijkse) communicatie richting klanten én eigen werknemers.

“Word taalvriendelijker!”

Het loont voor bedrijven om te investeren in taalvriendelijkheid. Het zorgt voor korter en beter contact met klanten, veiligere situaties op de werkvloer én de productiviteit en kwaliteit gaan omhoog.” Als bedrijven taalvriendelijker worden, zijn ze daarmee toegankelijk voor iedereen. Er moeten echt nog grote stappen gezet worden in het Nederlandse bedrijfsleven. Want ook onder klanten en werknemers komt veel laaggeletterdheid voor.

Taboe 

Het is verrassend hoe weinig heel veel Nederlanders over laaggeletterdheid weten. Dat is ook niet heel gek. Veel mensen praten er niet over door het taboe wat eromheen hangt. Het is een vergeten groep, nou ja groep… 2,5 miljoen mensen is een groot deel van de samenleving. Bedrijven houden te weinig rekening met hen.

Vanuit het Taalakkoord Noord-Holland Noord betrekt Renate van der Laan als bedrijvenbezoeker werkgevers actief bij de aanpak van laaggeletterdheid onder hun medewerkers. Renate gaat in gesprek met werkgevers over hun werknemers die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Zij kan o.a. ondersteuning bieden bij het maken van een plan van aanpak. Denk aan taaltrainingen voor medewerkers, maar ook tips over eenvoudig taalgebruik en simpel schrijven. De doelgroep zijn de medewerkers die Nederlands als eerste taal hebben, de zogeheten NT1.

 

‘Bedrijven uit Noord-Holland Noord die informatie, advies of ondersteuning willen, kunnen zich aanmelden via info@taalakkoordnhn.nl